dinsdag 23 juni 2015

10 basisprincipes voor een natuurRIJKE tuin

Manlief houdt van recht en strak. Ik hou van wild . Dat houdt in de we compromissen moeten sluiten over het onkruid, dat volgens mij geen onkruid is, over het pad dat volgens mij niet recht hoeft :).
Ik vind... "moet dat nu echt de natuur tegenwerken?" Je kan prachtige resultaten bereiken door  gewoon met de natuur mee te werken. Het is mijn beste tuinvriend.
Hieronder enkele principes om je tuin natuurRIJK te houden.

Instagram Liesbeth_v
 
  • Gebruik streekeigen planten
 
Wij hebben in onze tuin gekozen voor haagbeuk. Groeit hier schitterend en is een broeinest voor lieveheersbeestjes. Met honderden kwamen ze onlangs uit de haag gekropen.
 
  • Geduld wordt beloond
Zie je in je border een zaailing dat je niet meteen herkent, gun deze dan de kans om te overwinteren. Zo heb ik in mijn moestuin rucola, keukenraap, Oost-Indische kers, verbena bonariensis zaailingen. Allemaal zichzelf uitgezaaid. Heerlijk om te zien.
 
  • Het microklimaat
Plant en zaai de juiste planten op de juiste plaats. Vijgen staan bij ons in een windvrij zonnig hoekje. Ze hangen door , door het aantal vruchten. ¨We hebben ook een microklimaat gecreĆ«erd door een haag van zonnebloemen aan te planten om de wind te breken, door aardpeer te plaatsen als windvanger.
 
  • Afvalpreventie
Afgestorven materiaal stimuleert het bodemleven. Probeer dus afval uit de tuin en keuken weer als compost te gebruiken.
 
  • Gebruik geen chemische meststoffen of sproeistoffen
NEE NIETS! GRRR
 
  • Mulch
Ik doe het met allerlei materiaal. De net afgeknipte klaproos, de bladeren van de aardpeer,...
Als de haag wordt gesnoeid blijft dit op de bodem liggen.
De bodem eronder zal minder snel bevriezen, nuttige bodemdieren komen zo beter de winter door en zetten het materiaal om in waardevolle humus. In de zomer is het vooral ook waterbesparend.
 
Liesbeth_v
 
  •  Een gelaagde begroeiing
Je bootst er een bosrand mee na, een plaats die veel vogels en insecten aantrekt. Zorg er ook voor dat de bodem overal begroeid is. Dat voorkomt dat er grassen en kruiden ontkiemen die je liever niet wil.
 
  • Plant niet te dicht bij elkaar
Dit is een fout die elk jaar opnieuw maak *kuch*. Maar je leest het, beter niet dus.
 
  • Lok nuttige diertjes naar de tuin
Bouw huisjes en hotels voor dieren zoals lieveheersbeestjes, pissebedden, solitaire bijen, oorwormen,... onmisbaar voor de bestuiving van de je fruit en groenten.
Ik heb onder andere omgekeerde bloempotjes met stro in de bomen hangen, twee bijenhotels, plekjes met stro, takken laten liggen op een hoopje,..
 
  • Schoonheid
Bloemetjes en kleurtjes maken het zoveel mooier. Dat is waar he :)
Liesbeth_v
 
 
 
 
Naar het boek; "Natuurrijke tuinen, tips voor hamonieuze en ecologische tuinen", Jean Vanhoof.
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

1 opmerking: